Sijainti

Panssarimuseo sijaitsee osoitteessa
Hattulantie 334, 13720 PAROLA

Bussi numero 5 kulkee museon pääportin läheisyydestä, aikataulut ja reitit löydät täältä.

Parolan juna-asemalta on meille matkaa noin 1 km Parolannummen suuntaan. Hämeenlinnan juna-asemalta pääset helpoiten bussilla numero 5, joka lähtee suoraan asemalta.

Helsingistä on matkaa noin 110 km ja Tampereelta noin 70 km.

Tarkemman opastuksen saat tarvittaessa

sähköpostitse toimisto@panssarimuseo.fi
tai puhelimitse 040 568 1186.

Uutisia

Opel henkilöautotuotanto lopetettiin Saksassa vuonna 1940 ja 3-tonnin Opel Blitz-kuorma-autosta tuli yksi ensimmäisistä standardisoiduista sotilaskuorma-automalleista.

3-tonnin Opel Blitz oli suosituin ja ylivoimaisesti yleisin Wehrmachtin eli Saksan armeijan käytössä olleista kuorma-autoista. Auto oli käytössä eri rintamanosilla aina Afrikasta Venäjälle. Se oli maastokelpoinen, luotettava ja varaosahuolto oli hyvin järjestetty.

Esillä oleva nelivetoinen maastovaihteistolla varustettu Opel Blitz on vuosimallia 1943. Ajoneuvo on tullut Suomeen Sotamuseon vaihtokauppojen kautta 1990-luvun alkupuolella ja on ainoa nelivetoinen kappale Suomessa. Nelivetoisia versioita valmistettiin vuosina 1940-1944.

Opel Blitz -kuorma-autoja oli käytössä useita satoja Suomen puolustusvoimilla, mutta ei nelivetoisena. Lisäksi puolitelaversiota oli käytössä jonkin verran. Suomessa jatkosodan aikana toimineet saksalaisjoukot käyttivät Opel Blitz-kuorma-autoja myös yleisesti.