Position

Pansarmuseets adress är

Buss nr 5 kör nära museets huvudport, tidtabeller och rutter finner du här.

Från Parola järnvägsstation är det ca 1 km i riktning Parolannummi. Från Tavastehus järnvägsstation kommer du enklast med buss nr 5, som avgår direkt från stationen.

Till Helsingfors är det ca 110 km och till Tammerfors ca 70 km.

Närmare guidning får du vid behov via

toimisto@panssarimuseo.fi
eller per telefon 040 568 1186.

nyheter

Opel henkilöautotuotanto lopetettiin Saksassa vuonna 1940 ja 3-tonnin Opel Blitz-kuorma-autosta tuli yksi ensimmäisistä standardisoiduista sotilaskuorma-automalleista.

3-tonnin Opel Blitz oli suosituin ja ylivoimaisesti yleisin Wehrmachtin eli Saksan armeijan käytössä olleista kuorma-autoista. Auto oli käytössä eri rintamanosilla aina Afrikasta Venäjälle. Se oli maastokelpoinen, luotettava ja varaosahuolto oli hyvin järjestetty.

Esillä oleva nelivetoinen maastovaihteistolla varustettu Opel Blitz on vuosimallia 1943. Ajoneuvo on tullut Suomeen Sotamuseon vaihtokauppojen kautta 1990-luvun alkupuolella ja on ainoa nelivetoinen kappale Suomessa. Nelivetoisia versioita valmistettiin vuosina 1940-1944.

Opel Blitz -kuorma-autoja oli käytössä useita satoja Suomen puolustusvoimilla, mutta ei nelivetoisena. Lisäksi puolitelaversiota oli käytössä jonkin verran. Suomessa jatkosodan aikana toimineet saksalaisjoukot käyttivät Opel Blitz-kuorma-autoja myös yleisesti.